Päivän vinkki 6: Pidä levyraati
Perinteinen levyraadin formaatti on yksinkertainen: Osallistujat antavat omien musiikkimieltymystensä mukaan pisteitä yhdessä kuunneltaville musiikkikappaleille ja arvioivat niitä mahdollisesti myös sanallisesti.
Levyraatihan on alun perin televisio-ohjelmien klassikko, jota lähetettiin jo 1960-luvulla. Tässä erittäin suositussa ohjelmassa juontaja valitsi raadin kuunneltavaksi kappaleita, joille raatilaiset antoivat pisteitä asteikolla 1-10. Arviot tehtiin kuuntelun aikana, eivätkä raatilaiset tienneet etukäteen mitä musiikkia oli tulossa. Kuuntelun jälkeen kukin vuorollaan kommentoi ja perusteli antamiaan pisteitä. Lopussa julistettiin eniten pisteitä saanut kappale voittajaksi.
Tätä kirjoitusta varten etsin Yle Areenasta vanhoja Levyraadin tallenteita, mutta löysin vain sellaisen, jossa raatilaiset olivat lapsia (https://areena.yle.fi/1-50141883). Lasten versio oli vuodelta 1968 ja osa Niksulan tv:n (lienee Pikkukakkosen edeltäjä) lähetystä. Lapset olivat ihania ja juontajasetäkin pärjäsi heidän kanssaan ihan hyvin.
Televisioformaatin ulkopuolella levyraadin toteuttamiseen voi kehitellä variaatioita mielensä mukaan. Selkeintä on, jos yksi (vuorollaan) ottaa johtajan roolin. Johtajalle voidaan sitten antaa valtuudet valita kappaleet, keksiä pisteiden ja muun arvioinnin antamisen tapa sekä organisoida levyraadin käytännön toteutus. Toisaalta, jos kaikesta tästä pidetään kunnon suunnittelupalaverit, niin koko projektiin saadaan kulumaan mukavasti aikaa – olettaen, että levyraadin järjestämisen tarkoituksena on nimenomaan saada aikaa kulumaan tilanteessa, jossa muut harrastukset ja menot on kielletty. Samalla tarjoutuu mitä mainioin tilaisuus harjoitella yhdessä toimimisen, neuvottelutaidon ja päätöksenteon pelisääntöjä – olettaen, että levyraatiin halutaan yhdistää esimerkiksi omiin lapsiin kohdistuvia kasvatuksellisia pyrkimyksiä.
Millaisia musiikkikappaleita valitaan? Johtaja (juontaja) tai kukin osallistuja voi toki valita kappaleet aivan vapaasti tai sitten niille sovitaan jokin teema tai rajaus. Jos päädytään arvioimaan osallistujien lempikappaleita – mitä en mielelläni suosittele – muistutetaan itseä ja muita siitä, että tarkoitus ei ole arvioida toisen henkilön musiikkimakua. Silloin jätetään mieluiten arvosanat kokonaan antamatta ja voittaja julistamatta. Sen sijaan kerrotaan esimerkiksi, mikä paikka tai muisto kappaleista tulee kullekin mieleen. Tai mikä kappaleessa oli mukavaa omasta mielestä ja mistä asiasta siinä ei pitänyt. Numeroarvioinnit eivät muutenkaan ole välttämättömiä. Lasten kanssa voidaan niiden sijasta käyttää hymynaamoja tai muita sovittuja symboleja. Arviointivälineistön askarteleminen voi silloin olla yksi valmistelun vaihe.
Sitten vaan raateja kokoamaan ja omia versioita kehittelemään, kotona tai etänä. Musiikki on edelleen sallittua!